لوگوی ارشین پرواز

کلاس‌های پروازی

کلاس های پروازی

کلاس های پروازی

کلاس اکونومی

کلاس اکونومی (Economy) یا  همان کلاس پروازی اقتصادی، ارزان‌ترین شیوه‌ی سفر با هواپیما، قطار و برخی کشتی‌ها است.

امکاناتی که برای مسافران کلاس پروازی اکونومی  در نظر گرفته می‌شود، معمولاً از تعداد محدودی روزنامه، مجلات  تبلیغاتی و کارت راهنمای پرواز بیشتر نیست. برخی خطوط هوایی ارزان مثل ایزی‌جت و رایان‌ایر حتی پذیرایی چندانی هم در پرواز کم‌تر از دو ساعت برای مسافران کلاس پروازی اکونومی انجام نمی‌دهند و گاهی مسافران باید بابت غذا و نوشیدنی پول پرداخت کنند.

در برخی هواپیماها  برای صندلی‌های کلاس پروازی اکونومی، مانیتور و هدفون هم تعبیه شده که مسافران در تغییر برنامه‌‌های آن حق انتخاب زیادی ندارند؛ اما در بیشتر هواپیماها، برای تمام مسافران بخش اکونومی یک مانیتور بزرگ وجود دارد که برنامه‌ی مشخصی پخش می‌کند. تفریح برای مسافران در کلاس اکونومی، به خط پروازی و البته مدل هواپیما بستگی دارد.

کلاسی اکونومی در هر  پرواز بیشترین صندلی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

 

کلاس پروازی تجاری

کلاس تجاری (Business class) برای مسافران خود، امکاناتی بهتر و بالاتر از کلاس پروازی اکونومی فراهم می‌کند. برای شروع، مقدار بار مجاز مسافران کلاس پروازی تجاری معمولاً بالا‌تر از مسافران کلاس پروازی  اکونومی است. همچنین در فرودگاه ، سالن استراحت جداگانه‌ای برای مسافران کلاس پروازی تجاری در نظر گرفته می‌شود و ترانسفر آن‌ها از ساختمان فرودگاه تا پای پله‌های هواپیما هم جداگانه صورت می‌‌گیرد. به طور معمول، صندلی‌های کلاس پروازی تجاری در جلوی کلاس پرواز اکونومی و با فاصله‌ی بیشتری از هم قرار دارند. پذیرایی در این کلاس پروازی ، عموماً با غذای گرم بوده و امکانات رفاهی دیگری مثل حوله‌ی گرم، مانیتور و هدفون برای تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی و… نیز برای مسافران فراهم است.

در بعضی پروازها، کلاس پروازی لوکس فرست‌کلاس حذف شده و کلاس بیزینس، باکیفیت‌ترین کلاس سفر در آن پرواز به شمار می‌رود.

 

فرست‌کلاس

لوکس‌ترین راه سفر، پرواز در فرست‌کلاس (First Class) است. تعداد صندلی‌های فرست‌کلاس بسیار محدود است و حداکثر بیست صندلی در یک هواپیما به این کلاس پروازی اختصاص دارد. فضای اختصاص داده شده به صندلی‌های بخش فرست کلاس بسیار زیاد است و حریم شخصی مسافران در آن به خوبی رعایت شده است. صندلی‌ها، بزرگ و راحت و جادار هستند و هر کدام، تلویزیون و وسایل تفریحی الکترونیکی مجزای خودشان دارند. سرویس بهداشتی جداگانه، مهماندارهای باتجربه‌تر، پذیرایی لوکس و گرم هم برای مسافران فرست‌کلاس فراهم است.

علاوه بر این‌ها، سوار شدن مسافران فرست‌‌کلاس به هواپیما هم متفاوت است. چک‌این جداگانه و بدون معطلی، سالن استراحت مجزا و ترانسفر اختصاصی تا هواپیما، از دیگر تسهیلاتی است که در اختیار ساکنان لوکس‌ترین بخش هواپیما قرار می‌گیرد.