لوگوی ارشین پرواز

هوا محل هند

هوا محل هند کاخی در جیپور، هند است، بنابراین دلیل نامگذاری اش، این بود که این کاخ در اصل یک دیوار بلند نمایشی بود که طوری ساخته شده که زنان خانواده سلطنتی بتوانند جشنواره های خیابانی را مشاهده کنند، در حالیکه از بیرون قابل رویت نبود. این کاخ که از سنگ ماسه ی قرمز و صورتی ساخته شده، در لبه ی کاخ شهر واقع شده و تا زنانا، یا اتاقک های بانوان امتداد می یابد.

هوا محل هند

هوا محل هند در سال ۱۷۹۹ بدست مهاراجه ساوای پراتاپ سینق ساخته شد. او خیلی مرعوب و تسخیر شده ی ساختار منحصر بفرد ختری محل شد و هاوا محل بزرگ و تاریخی را ساخت. هوا محل هند بدست لال چند استاد به شکل تاج کریشنا، خدای هندو طراحی شده است. فضای بیرونی پنج طبقه ی منحصر بفرد آن، شبیه به لانه ی زنبور یک کندوی عسل با ۹۵۳ پنجره های کوچکش به نام جهاروخاس که با پنجره های مشبک پیچیده تزئین شده اند، است.

هوا محل هند

مقصود اصلی از ساخت پنجره های مشبک، این بود که بانوان سلطنتی بتوانند زندگی روزمره را در خیابان زیر، بدون دیده شدن، مشاهده کنند، چرا که آنها مجبور به پوشیدن پوشش صورت بودند. پنجره های مشبک همچنین این امکان را فراهم می آورد که هوای سرد و مطبوع از نسیم وزیده شده در بیرون از طریق این الگی پیچیده رد و بدل شود، کل محوطه را در طول دمای بالای تابستان به طور مطبوع تهویه نماید. بسیاری از مردم هوا محل هند را از نمای خیابانی می دیدند و تصور می کردند که این جلوه ی کاخ است، اما در واقعیت پشت کاخ است.

هوا محل

در سال ۲۰۰۶، کار مرمت و بازسازی هوا محل هند پس از وقفه ی ۵۰ ساله، انجام شد تا یک چهره ی جدیدی به این بنای تاریخی با هزینه ی برآورد شده ی ۴۵۶۸ میلیون روپیه داده شود. بخش شرکتی دستی بالا زد تا بناهای تاریخی یادبودی جیپور حفظ شود و واحد امنیت هند قبول کردکه هوا محل هند را حفظ کند. این کاخ بخش وسیع و گسترده ی یک مجموعه ی بزرگ است.

صفحات نمایش سنگی تراشیده شده، پنجره های کوچک و سقف های قوس دار برخی از ویژگی های این مکان گردشگری پر بازدید هستند. این بنای تاریخی همچنین نمونه های ظریفی از گچبری های زیر سقفی دارد. مثل چندین بنای تاریخی دیگر جیپور، هوا محل هند نیز با استفاده از ماسه سنگ ساخته شده است.

0 0 votes
Article Rating
مرا خبر کن
چه زمانی؟

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments