لوگوی ارشین پرواز

کاخ کرملین مسکو

کاخ کرملین مسکو ، که معمولا به نام کاخ کرملین شناخته شده، یک مجتمع مستحکم در قلب و مرکز مسکو است که از سمت جنوب مشرف به رودخانه موسکوا، از سمت شرق به کلیسای جامع سنت باسیل و میدان سرخ، و از سمت غرب به باغ الکساندر مشرف می باشد. این مجتمع شناخته شده ترین مجموعه کاخ کرملین (به زبان روسی به معنای دژ) و دارای پنج قصر، چهار کلیسا و دیوار محصور شده با برج های کرملین است. همچنین داخل این مجتمع قصر بزرگ کرملین قرار دارد. این مجتمع مقر رسمی رئیس فدراسیون روسیه است.

کاخ کرملین مسکو

نام کرملین به معنای «قلعه داخل یک شهر» بوده و غالبا یک کنایه اشاره به دولت فدراسیون روسیه است، که مفهومی مشابه با همان مفهوم کاخ سفید دارد که به دفتر اجرایی رئیس جمهور آمریکا بر می گردد. پیش از این این مفهوم برای دولت جماهیر شوروی (۱۹۲۲-۱۹۹۱)، و بالارتبه ترین اعضای آن (مثل منشی ها، صدر اعظم ها، روسای جمهور، وزرا و کارکنان)، به کار برده می شده است. «کرملین شناسی» به مطالعه ی سیاست های شوروی و روسیه اشاره دارد.

ساختمانهای کاخ کرملین مسکو

دیوار ها و برجهای کرملین به دست استادان ایتالیایی در طول سال های ۱۴۸۵ تا ۱۴۹۵ ساخته شدند. شکل مثلثی دیوار کرملین محوطه ای به اندازه ی ۲۷۵۰۰۰ متر مربع (۶۸ جریب) را پوشش می دهد. طول کلی آن ۲۲۳۵ متر (۲۴۴۴ یارد) است، اما ارتفاع آن، بسته به نوع زمین، از ۵ تا ۱۹ متر متغیر است. ضخامت دیوار نیز بین ۳٫۵ و ۶٫۵ متر است.

در اصل درون این مجتمع ۱۸ برج کرملین وجود دارد، اما تعداد آنها به بیست برج هم در قرن ۱۷ رسید. اما نقشه ی همه برجها به جز سه تا از آنها به شکل مربع می باشد. بلندترین برج، ترویسکایا نام دارد، که به اندازه ارتفاع کنونی ۸۰ متر در سال ۱۴۹۵ ساخته شد. بیشتر برج ها در اصل با چادرهای چوبی پوشانده شده اند، خیمه های خشتی موجود با نوارهای رنگی به دهه ی ۱۶۸۰ باز می گردد.

ساختمان های کاخ کرملین مسکو

میدان کلیسای اعظم، قلب و مبنای کاخ کرملین مسکو است. این کاخ با شش ساختمان، از جمله سه کلیسای اعظم محصور شده است. کلیسای جامع دورمیشن در سال ۱۴۷۹ تکمیل شد تا به عنوان کلیسای اصلی مسکو استفاده گردد و جایی باشد که تمام تزارها در آن تاجگذاری کنند. نمای سنگ آهک این بنا، که با پنج قبه طلایی اش پوشش داده شده، طرح ارسطو فیوراوانتی بود.

چند تا از سر اسقف ها و پیشگامان مشهور، از جمله پیتر و ماکاری در آنجا دفن شده اند. کلیسای جامع سه گنبدی و طلا کاری شده ی عید تبشیر (عید مسیحیان) تقریبا در سال ۱۴۸۹ تکمیل شد که فقط یک قرن بعد بر اساس طرحی به کلیسایی دارای ۹ گنبد بازسازی شود. در قسمت جنوب شرق میدان، کلیسای بسیار بزرگتر ارچنجل مایکل (۱۵۰۸) وجود دارد، که تقریبا تمام پادشاهان اهل مسکو از ایوان کالیتا گرفته تا الکسیس اول روسیه، در آنجا دفن شدند. (بوریس گودونوف در اصل در آنجا دفن شده، اما به صومعه تثلیث برده شد).

نمای بیرونی کاخ کرملین در مسکو

دو کلیسای داخلی مطرانی ها و پیشگامان مسکو وجود دارد، کلیسای دوازده حواریون (عالیترین مرجع روحانی) (۱۶۵۳-۱۶۵۶) و کلیسای عالی تک گنبدی خلع مقام ویرجین، که توسط صنعتکاران پسکوف در طول سال های ۱۴۸۴-۱۴۸۸ ساخته شد و در آن اشیای فوق العاده و نقاشی های دیواری از سال ۱۶۲۷ تا ۱۶۴۴ گذاشته شد.

دیگر بنای قابل توجه این مجتمع، برج زنگ ایوان کبیر در گوشه ی شمال شرقی میدان است، که گفته می شود، مرکز دقیق مسکو را نشان می دهد و شبیه به یک شمع در حال سوختن است. این برج که در سال ۱۶۰۰ کامل شد، ۸۱ متر (۲۶۶ پا) ارتفاع دارد. تا زمان انقلاب روسیه، این برج بلندترین بنای شهر بود، چرا که ساخت بناهای بلندتر از آن ممنوع بود. ۲۱ زنگ موجود در این برج در صورتی که دشمن نزدیک شده بود، صدایشان به نشانه ی هشدار بلند می شد. قسمت بالایی این بنا در طول حمله و تهاجم ناپلئون توسط فرانسویان ویران شد، و البته، دوباره ساخته گشت. زنگ تزار، بزرگترین زنگ جهان، روی یک پایه کنار برج قرار گرفته شده است.

کاخ کرملین روسیه

قدیمی ترین بنای عامی که هنوز وجود دارد، کاخ سنگ های قیمتی ایوان سوم (۱۴۹۱) است، که دارای تخت ها و کرسی های پادشاهی می باشد. بنای قدیمی بعدی اولین خانه ی خانواده ی سلطنتی، کاخ ترم است. اصل کاخ ترم نیز بدست ایوان سوم راه اندازی شد، اما بیشتر کاخ کنونی در قرن هفدهم ساخته گشت. کاخ ترم و کاخ سنگ های قیمتی با کاخ بزرگ کرملین به هم ارتباط دارند. این کاخ در سال ۱۸۳۸ بدست نیکلاس اول راه اندازی گردید.

این کاخ که بزرگترین بنای کاخ کرملین می باشد، با هزینه ای نجومی بالغ بر ۱۱ میلیون روبل ساخته شد و بیش از یک میلیارد دلار هزینه شد تا در دهه ی ۱۹۹۰ بازسازی گردد. این کاخ دارای سالن های خیره کننده ی پذیرایی از مهمانان، یک راه پله ی تشریفاتی قرمز، آپارتمان های خصوصی تزارها بوده و طبقه پایین تر آن کلیسای رستاخیز لازاروس (۱۳۹۳) قرار دارد، که قدیمی ترین بنای کرملین و کل مسکو است.

گوشه شمالی کاخ کرملین، در اشغال آرسنال (انبار مهمات جنگی) است، که اساسا در سال ۱۷۰۱ برای پیتر کبیر ساخته شد. ساختمان اسلحه خانه، در قسمت جنوب غرب کاخ کرملین قرار دارد. این ساختمان که در سال ۱۸۵۱ بر اساس طرح احیای رنسانس ساخته شد، در حال حاضر موزه ای است که نشان های دولتی روسیه و گنج الماس در آن قرار دارند.

تور روسیه

1 1 vote
Article Rating
مرا خبر کن
چه زمانی؟

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments