لوگوی ارشین پرواز

آرامگاه همایون هند

آرامگاه همایون هند که به نصیرالدین همایون مشهور بود واقع در دهلی مقبره ی متعلق به همایون یکی از پادشاهان گورکانی هند است در سال ۱۵۷۰ به دستور همسر اول همایون پادشاه,بگابگوم ( او زنی باهوش,با سواد و آشنا به علم پزشکی و روان شناسی بود و از بستگان نزدیک پادشاه بشمار می رفت) و به دست معمار ایرانی ه نام میراک قیاس ساخته شد.

 

آرامگاه همایون هند

 

مقبره همایون اولین مقبره با فضای آزاد و باغ گونه در تمام هند است که در منظقه نظام الدین در دهلی قرار گرفته است.همچنین اولین بنا در هند است که در نمای آن سنگهای ماسه ای قرمز رنگ استفاده شده است.

در محوطه این مقبره تاریخی علاوه بر ساختمان مقبره همایون ساختمان های دیگری نیز از جمله مقبره عیسی خان نیازییک نجیبزاده افغانی که در دربار شیرشاه سوری بوده و علیه مغول ها جنگ رده وجود دارد.مقبره همسر همایون,حمیده بگوم,دارا شیکو و چند تن دیگر از نوادگان همایون نیز در این محوطه قرار دارد.

آرامگاه همایون هند

 

 

محوطه باغ مانند این مقبره از باغ های ایرانی بخصوص چهارباغ الهام گرفته است.به طوری که دارای ۴ خیابان اصلی و دو نهر آب اصلی است که به مقبره منتهی می شود.معماری بکار رفتهدر ساخت این اثر در نوع خود بی نظیر و در تاریخ هند اولین بوده و به همین دلیل الهام بخش بسیاری از بناهای دیگر هند شده است.

معماری هند از زمان همایون بیش از پیش رنگ و بوی ایرانی گرفت.همیاون که شیفته فرهنگ و هنر ایرانی بود در همه شءون از جمله معماری تحت تاثیر هنرمندان ایرانی قرار گرفت.

این بنا که یکی از ایرانی ترین بناهای هند است دارای کاشی کارذی مختلط و ترکیب پیچیده شاه نشین های قوسی شکل و گنبدهای باریک است.این مقبره عظیم با سنگ سرخ تزءین شده است. جاذبه های گردشگری هند

0 0 votes
Article Rating
مرا خبر کن
چه زمانی؟

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments