لوگوی ارشین پرواز

تخت جمشید کجاست؟

تخت جمشید کجاست؟ :: کشور عزیزمان ایران دارای  اماکن تاریخی بسیار زیادی است که پرداختن به زیبایی ها و عظمت آن ها همواره جالب بوده است.یکی از اماکن دیدنی و تاریخی ایران تخت جمشید نام دارد و قطعا تا کنون بارها نام آن را شنیده اید.این بنا به دستور داریوش شاه هخامنشی ساخته شد و تا امروز نیز جذابیت خود را حفظ کرده است. که اگر با تور شیراز سفر کنید فاصله چندانی با این مکان نخواهید داشت.

 

تخت جمشید کجاست؟

تخت جمشید به معنای امروزی ” پارسَه ” می شود.آنگونه که در منابع آمده است ساخت تخت جمشید 25 قرن پیش شروع شد و پس از مرگ داریوش جانشینان او ساخت این بنا را ادامه دادند و آن را تکمیل کردند.طبق بررسی های صورت گرفته در ساخت این بنا تعداد زیادی کارگر – تنقاش – معمار و استاد در نقش داشته اند که علاوه بر دریافت حقوق از مزایای بیمه کارگری نیز بهره می بردند.

وسعت کاخ های تخت جمشید 125 هزار متر مربع است و در روی سکویی به ارتفاغ 8 تا 18 متر مربع قرار گرفته است.از کاخ های مهم و رسمی تخت جمشید می توان به کاخ دروازه ملل – خزانه شاهی –و دژ و باروی حفاظتی اشاره کرد که هر کدام در نوع خود بسیار زیبا هستند.

تخت جمشید کجاست؟

یکی از کاخ های ساخته شده در تخت جمشید کاخ تچر می باشد که آن هم به دستور داریوش کبیر ساخته شد و گفته می شود که این کاخ کاخ اختصاصی او بوده است.قسمت اصلی کاخ توسط داریوش و پلکان سنگی جنوبی توسط خشایار ساخته شده است.دو اتاق در شمال که هر یک از آن ها چهار ستون داشتند و یک ایوان هشت ستونی در جنوب این کاخ را تشکیل می دادند.

احتمال داده می شود که ستون های این کاخ از چوب بوده است ولی در حال حاضر هیچ اثری از آن ها نیست.در ورودی های این کاخ سرباز های نیزه دار و در داخل تالار داریوش بزرگ به همراه خدمه اش حضور داشتند.اتاق های این کاخ با کف پوشی از فرش قرمز پوشانده شده بود.

از مهمترین ویژگی های این کاخ هماهنگی وی زیبایی خاص بین اجزای آن است که نشان می دهد این کاخ با هنر خاص و به دستان متخصصان معماری ساخته شده است.وجود سنگ های صیقل خورده و ستون های محکم به این کاخ جلوه ی بسیار ویژه ای بخشیده.گفتنی است که این کاخ زیبا در زمان اردشیر سوم تکمیل شد و به طور کامل مورد استفاده قرار گرفت.

0 0 votes
Article Rating
مرا خبر کن
چه زمانی؟

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments