لوگوی ارشین پرواز

قطب منار هند

قطب منار هند (که با املای قوطوب منار نیز نوشته می شود) با ارتفاع ۷۳ متری، بلندترین مناره سنگ تراشی شده جهان است. قطب منار هند ، به همراه آثار باستانی و اماکن قرون وسطی اطراف آن، مجموعه قطب را تشکیل می دهند، که یک میراث جهانی یونسکو است.

قطب منار هندوستان

برج در منطقه ی مهرعالی دهلی نو هند واقع شده است. مناره ی جم، یک مکان میراث جهانی یونسکو در غرب افغانستان، تصور شده که الهامی مستقیم برای قطب منار هند در دهلی نو باشد، که توسط سلسله ی غوری (مملوک) ساخته شد. قطب منار که از ماسه سنگ قرمز و سنگ مرمر ساخته شده، یک برج بلند با ارتفاع ۷۳ متر (۲۴۰ پا) با قطری به اندازه ۱۴٫۳ متر (۴۷ پا) در قسمت پایه و ۲٫۷ متر (۹ پا) در قسمت اوج است. داخل برج، یک راه پله ی مدور با ۳۷۹ پله منتهی به قسمت بالا می باشد. ایستگاه قطب منار، نزدیکترین ایستگاه در متروی دهلی نو است.

قطب منار در هند

در سال ۱۲۰۰ میلادی، قطب الدین ایبک، بنیانگذار سلطنت دهلی نو، ساخت قطب منار را شروع کرد. در سال ۱۲۲۰، جانشین ایبک و داماد ایلتاتمیش سه طبقه به برج افزود. در سال ۱۳۶۹، رعد و برق به طبقه آخر اصابت کرد و آن طبقه را به طور کامل نابود نمود. از این رو، فیروز شاه طاقلق کار مرمت و بازسازی را با جایگزینی طبقه خراب شده با دو طبقه جدید در هر سال، متشکل از سنگ ماسه ی قرمز و مرمر سفید انجام داد.

قطب منار هند

قطب منار هند  توسط چند مقبره تاریخی مهم محصور شده، که به لحاظ تاریخی با برج ارتباط داشته و بخشی از مجموعه ی قطب هستند. این ها شامل ستون آهنی دهلی نو، مسجد قوت الاسلام، دروازه علایی، آرامگاه ایلتتمیش، منار علایی، مدرسه و آرامگاه علا الدین، مزار امام ضمین می باشند. دیگر آثار جزئی شامل کوپله اصلی اسمیت و ساعت آفتابی ساندرسون هستند.

قطب منار هند

 

 

0 0 votes
Article Rating
مرا خبر کن
چه زمانی؟

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments