لوگوی ارشین پرواز

کلیسای اعظم کازان، سنت پترزبورگ

کلیسای اعظم کازان ، که به نام کلیسای اعظم بانوی ما از کازان، شناخته شده، یک کلیسای اعظم در کلیسای ارتدوکس روسیه در خیابان نووسکی در سنت پترزبورگ است. کلیسای اعظم کازان به بانوی ما از کازان، که احتمالا مورد احترام ترین مقوله در روسیه بوده، اختصاص داده شده است.

کلیسای اعظم کازان در روسیه

سابقه کلیسای اعظم کازان

ساخت کلیسای اعظم کازان در سال ۱۸۰۱ آغاز شد و به مدت ده سال تحت نظارت الکساندر سرگئیویچ استروگانف ادامه یافت. پس از اتمامش در سال ۱۸۱۱، معبد جدید جایگزین کلیسای ولادت تئودوک شد، که با وقف شدن کلیسای اعظم کازان جدا شد.

معمار آندره ورونیخین مدل ساختمان کلیسای سنت پیتر در رم را ارائه داد. بعضی از مورخان هنری بیان می کنند که امپراطور پائول (که از سال ۱۷۹۶-۱۸۰۱ حکومت نمود) در نظر داشت که کلیسایی مشابه در طرف دیگر خیابان نوسکی بسازد که آینه تمام نمای کلیسای اعظم کازان باشد، اما چنین برنامه هایی تحقق نیافت. اگرچه کلیسای ارتدوکس روسی به شدت برنامه ایجاد یک جایگزین از کلیسای کاتولیک در پایتخت بعدی روسیه را رد کرد، چند تن از درباریان از طرح ورونیخین به سبک امپراطوری حمایت کردند.

کلیسای اعظم کازان روسیه در زمستان

پس از حمله ناپلئون به روسیه (۱۸۱۲) و درخواست کمک فرمانده کل قوا میخاییل کوتوزوف از بانوی کازانی ما، هدف کلیسا تغییر یافت. روس ها با اتمام جنگ میهنی، در وهله اول کلیسای اعظم کازان را یک بنای یادبود برای پیروزی شان بر ناپلئون شمردند.

کوتوزوف خودش در سال ۱۸۱۳ در کلیسا دفن شد، و الکساندر پوشکین بر روی قبر او خطوطی در تجلیل او نوشت. در سال ۱۸۱۵ کلید هفده شهر و هشت قلعه توسط ارتش پیروزمند روسیه از اروپا آورده شده و در محل نگهداری ظروف مقدسه کلیسا قرار داده شد. در سال ۱۸۳۷، بوریس اورلوسکی دو مجسمه برنز از کوتوزوف و بارکلی د تولی طراحی نمود که در مقابل کلیسای اعظم قرار گرفته شدند.

کلیسای اعظم کازان در شب

تظاهرات سال ۱۸۷۶ قازان، اولین تظاهرات سیاسی روسیه، در مقابل کلیسا اتفاق افتاد. بعد از انقلاب سال ۱۹۱۷ روسیه، مقامات کلیسای اعظم را (ژانویه ۱۹۳۲) بستند. در نوامبر سال ۱۹۳۲، این کلیسا به عنوان «موزه تاریخ دین و کفر» طرفدار مارکسیستی دوباره باز شد. خدمات در سال ۱۹۹۲ از سر گرفته شدند و چهار سال بعد کلیسای اعظم کازان به کلیسای ارتدوکس روس بازگردانده شد. تا سال ۲۰۱۷ این کلیسا حکم کلیسای مادر کلان شهر سنت پترزبورگ را دارد.

فضای داخلی کلیسای اعظم، به همراه ستون های بیشمارش، منعکس کننده ی ردیف ستون های بیرونی بوده و یادآور یک سالن مجلل، با داشتن ۶۹ متر طول و ارتفاع ۶۲ متر است. در فضای داخلی مجسمه های متعدد و اقلام ایجاد شده توسط بهترین هنرمندان روز روسیه قرار دارند. پنجره های مشبک فرفوژه آهنی، که جدا سازنده ی کلیسای اعظم از یک میدان کوچک پشت آن می باشند، بعضی مواقع یکی از بهترین سازه ها محسوب می شود.

درب های بزرگ برنزی کلیسای اعظم کازان ، یکی از سه نسخه کپی شده ی درب های اصلی تعمیدگاه فلورانس ایتالیا هستند (دو تای دیگر در کلیسای اعظم سان فرانسیسکو آمریکا و در خود تعمیدگاه فلورانس ایتالیا می باشند).

تور روسیه

0 0 votes
Article Rating
مرا خبر کن
چه زمانی؟

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments